Hur säljer man in en affärsplan till affärsänglar och investerare? Just denna fråga stod i centrum för den sista träffen på uppdragsutbildningen Affärsmannaskap för naturvetare (7,5hp). Fredagen 11/1 skulle deltagarna presentera sina affärsplaner i ett ”Draknäste”. För att deras presentationer skulle bli så retoriskt genomarbetade som möjligt spenderade deltagarna torsdagen 10/1 tillsammans med Tomas Nilsson. Tomas inledde med att teoretiskt definiera retorik som ”konstruktion av verkligheter” för att ägna resten av dagen åt affärsretorisk analys, förnufts- och känsloargumentation och den retoriska arbetsmodellen. Allt med fokus på den kommande utmaningen i Draknästet.
Här är några kommentarer efter dagen:
Mycket inspirerande föreläsare som blandade teorier med egna erfarenheter. Gav 100% av sig själv. Gav insikt om att publiken läser in hur du beter dig.
Det var en mycket bra föreläsning om retorik!
Tack dig för din insats! Den var väldigt uppskattad av deltagarna. Vässningen mot Draknästet satt som smäck. Presentationerna var bättre än någonsin.
Per Arvidsson, Programchef för utbildningen
Affärsmannaskap för naturvetare (7,5hp) är en uppdragsutbildning som vänder sig till kvalificerade naturvetare i karriären, med minst tre års erfarenhet från näringslivet eller strategiska roller i offentlig sektor samt kandidatexamen. Utbildningen arrangeras av Lund University Commissioned Education (LUCE). Läs mer om Affärsmannaskap för naturvetare.